Friday, May 7, 2010

Persoalan dari hati.....

Ada seorang pemuda yang lama belajar di luar negeri telah kembali ke tanah air. Dia mempunyai beberapa persoalan yang masih belum terjawab.. Walaupun semasa berada di luar negara dia ada bertanyakan pada beberapa orang pensyarah, profesor dan beberapa orang yang dirasakan boleh memberikan jawapan padanya, namun dia masih tidak menemukan jawapan yang dirasakannya sesuai.. Suatu hari ketika sedang berjalan bersendirian untuk pulang ke rumahnya, dia masih memikirkan persoalan itu sehingga dia disapa oleh seorang tua.

Orang tua : Wahai orang muda. sejak dari tadi saya melihat anda seperti sedang menghadapi masalah.. Adakah perkara yang mampu saya lakukan untuk membantu anda?

Pemuda : Siapakah anda ?

Orang tua : Saya hamba Allah yang ingin membantu anda.

pemuda : Sebenarnya saya mempunyai beberapa persoalan yang membuat saya keliru di setiap saat terfikirkannya.

Orang tua : apakah persoalan itu? Mungkin saya boleh membantu anda.

Pemuda : Saya tidak merasakan bahawa anda mampu menjawab persoalan itu, sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya.

Orang tua: Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya dengan izin Allah..

Pemuda: Saya ada 3 pertanyaan:-
1. Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukkan wujud Tuhan
kepada saya.
2. Apakah yang dinamakan takdir ?
3. Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke
neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan.
Sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

Tiba-tiba Orang tua tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras.

Pemuda (sambil menahan sakit): Kenapa anda marah kepada saya?

Orang tua : Saya tidak marah... Tamparan itu adalah jawaban saya atas
3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.

Pemuda: Saya sungguh-sungguh tidak mengerti

Orang tua : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda: Tentu saja saya merasakan sakit.

Orang tua : Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?

Pemuda: Ya!

Orang tua : Tunjukan pada saya wujud sakit itu!

Pemuda: Saya tidak boleh.

Orang tua : Itulah jawaban pertanyaan pertama... kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.

Orang tua : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?

Pemuda: Tidak.

Orang tua : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini?

Pemuda: Tidak.

Orang tua : Itulah yang dinamakan takdir.

Orang tua : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?

Pemuda: Kulit.

Orang tua : Terbuat dari apa pipi anda?

Pemuda: Kulit.

Orang tua : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda: Sakit.

Orang tua : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat dari api, jika Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan.



Saat mula2 saya mendengar cerita ini dari seorang ustaz yang memberikan tazkirah..saya sangat teruja... sesungguhnya kehidupan ini adalah sangat berkaitan dengan akhirat.. cuma kadang2 sebagai manusia yang lemah kita tidak mampu untuk menilai.....maka marilah kita merenung kembali dan dapat dijadikan panduan dalam meniti khidupan ini..

No comments:

Post a Comment